Paweł Dobrowolski Paweł Dobrowolski
851
BLOG

Wyzysk czy chciejstwo

Paweł Dobrowolski Paweł Dobrowolski Gospodarka Obserwuj notkę 11

Z braku nowoczesnych technologii oraz braku kapitału na ich zakup konkurować z zachodem możemy głównie kosztami. Jednak maile i komentarze pod moim ostatnim tekstem o tzw. dumpingu socjalnym pokazują, że chciejstwo jest wieczne – wielu wśród nas uważa, że bogatsi możemy się stać po prostu podnosząc sobie pensje do zachodniego poziomu. Otóż, nie! Podnosząc sobie pensje do zachodnich poziomów, a nie dysponując innymi przewagami, co najwyżej wypchniemy Polaków z zachodnich rynków, a Polskę pozbawimy szansy na przesunięcie się od gospodarczego peryferium do rdzenia Europy.

 

Typowy jest poniższy wpis, za który dziękuje, bo oprócz typowej postawy zawiera bogaty i realistyczny opis warunków pracy kierowcy:

Wyzysk czy chciejstwo

Wyzysk czy chciejstwo

To zastanówmy się nad przykładowym rynkiem przewozów samochodowych: polski przedsiębiorca ma podobny koszt zakupu ciężarówek jak zachodni przedsiębiorca. Mogą kupić tą samą Scanię czy Volvo. Jeśli już, to koszt zakupu może być dla naszego przedsiębiorcy nawet wyższy, bo większość polskich przedsiębiorców transportowych to mikro firemki. Kupują niewielkie ilości środków transportu. Owszem, mogą kupować używane, bo koszty mechaników (ale, nie części!) w Polsce są niższy. Jednak w wypadku transportu międzynarodowego zakup mocno używanych samochodów się raczej nie opłaci. Paliwo, gdy nasi jeżdżą po zachodzie, też kosztuje ich mniej więcej tyle samo.

Jedyny powód dla, którego np. francuski klient miał by zamówić przewóz u polskiego zamiast francuskiego przewoźnika jest cena i szybkość obsługi. Jeśli polski przewoźnik nie będzie tańszy to zamiast u Jana zamówi usługę u Jacquesa.

Tak zgoda, mieszkanie przez kilka tygodni w kabinie, jedzenie żarcia zabranego z Polski, to ciężki kawałek chleba. Oszczędzanie na wszystkim i oglądanie tamtejszych bogatych i zadbanych wiosek, miasteczek i miast, może tylko pogłębiać frustrację.

Co zyskujemy w zamian? Zarobki i kumulację kapitału w Polsce. Właściciel jest z Polski. Pracownik jest z Polski. Serwisowanie odbywa się w Polsce. Organizowanie logistyki też może odbywać się w Polsce. Podobnie z ubezpieczeniem. Podatki płacą w Polsce. Ciężka praca polskiego kierowcy, daje zarobić jemu oraz innym Polakom.

Zachodnim konkurentom oraz rodzimym pożytecznym idiotom to nie w smak. Pod hasłem tych samych zarobków, za tą samą pracę domagają się wypchnięcia polskich przewoźników (to tylko przykład, bo konflikt idzie o szerszy sektor usług) z zachodnich rynków. Jeśli im się uda to zamiast wysyłać ludzi od nas w sposób zorganizowanych przez naszych przedsiębiorców, dostarczać będziemy siłę roboczą tamtejszym przedsiębiorcom. W liczbie komfortowej dla nich, a resztę jako mniej lub bardziej tolerowaną szarą strefę.

W latach 1989-91 pracował z profesorem Sachsem. Absolwent Harvardu. Od 1995 zajmuje się doradztwem gospodarczym - pomaga zarządom i właścicielom spółek w podejmowaniu strategicznych decyzji. W tym czasie brał udział w ponad pięćdziesięciu transakcjach kupna i sprzedaży spółek, z czego około dwudziestu doszło do skutku na łączną sumę ponad 1 miliarda euro. Ekspert Instytut Sobieskiego oraz Warsaw Enterprise Institute. Autor koncepcji wprowadzenia do polskiego porządku prawnego Publicznego Wysłuchania. Pomiędzy rokiem 2011-2013 prezes Forum Obywatelskiego Rozwoju, gdzie 10-krotnie zwiększył liczbę współpracowników oraz po raz pierwszy w historii FOR doprowadził do wzrostu środków pozyskiwanych od darczyńców. Opublikował raport szacujący dług publiczny Polski na powyżej 200% PKB, książkę pt. „Podstawy Analizy Finansów Firm” wydaną nakładem Stowarzyszenia Księgowych w Polsce oraz kilkadziesiąt raportów i artykułów o ekonomii politycznej reform. Członek zespołu ministra sprawiedliwości ds. nowelizacji prawa upadłościowego. Strażak w Ochotniczej Straży Pożarnej.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka